ENDEFRRUPLNLSPIT

Zimní údržba byla letos i kvůli uzavírkám hlavního tahu náročná

Petr Šén 1 kopie

Mírné zimy posledních let letos vystřídala zima, jakou si pamatujeme z dětství. O sníh nebyla nouze, jenže ne všichni z něj byli nadšení. Zatímco milovníci zimních sportů si ho pochvalovali, řidiči by se bez něj v některých chvílích jistě rádi obešli. Jaká byla ta letošní zima z pohledu silničářů, udržujících sjízdné komunikace druhých a třetích tříd? A jaké úseky na Frýdlantsku jim dávaly nejvíce zabrat? Nejen na to odpovídá v rozhovoru pro Frýdlantský zpravodaj generální ředitel společnosti Silnice LK a.s., která se právě o komunikace druhých a třetích tříd stará, Ing. Petr Šén. 

Jaká byla zima v kraji, co se týče zimní údržby komunikací ve vaší správě? Šlo opravdu o tak extrémní zimu, jak se to zdá nám řidičům?

Letošní zima byla skutečně mimořádná v mnoha parametrech. Na začátku je potřeba říci, že přestože pro nás zima sotva skončila, zimní období z pohledu zákona pro nás končí 31. 3., jsme připraveni s technikou vyjet v omezeném počtu i v průběhu dubna a pamatujeme i výjezdy v květnu. V těchto dnech jsou nejběžnější výjezdy ve výše položených lokalitách k namrzajícím vozovkám, což není nic mimořádného. Bohužel počasí má v posledních letech stále větší tendence k abnormálním výkyvům, tím mám na mysli radikální změny, které zažíváme (teploty okolo –15 stupňů Celsia jsou vystřídány během pár hodin oteplením, které v kombinaci s dešťovými srážkami vytváří ledovku, v létě to jsou zase dlouhá období sucha střídaná prudkým deštěm, atd.). Ale zpátky k Vaší otázce. Ano, leden 2017 byl skutečně extrémní z pohledu zimního počasí a to se projevilo i v nákladech na zimní údržbu. Jen v lednu jsme na krajských silnicích utratili za zimní údržbu téměř 60 milionů korun, což je téměř 50 % celoročního rozpočtu. Přitom dlouhodobý lednový průměr nákladů na zimní údržbu činí zhruba 40 milionů korun. Není se ale čemu divit, když během extrémního lednového počasí jsme byli schopni za jediný den utratit i 4 miliony korun. Rekordmanem v uplynulé sezóně pak byl 4. leden 2017, kdy náklady zimní údržby činily 4,6 milionu korun. Jinak z pohledu celkových nákladů byla uplynulá zimní sezona průměrná. V celé sezoně bylo spotřebováno přes 11 tisíc tun posypové soli a přes 18 tisíc tun inertního materiálu.

Aktuální výše předpokládaných nákladů ZÚ 2016/2017 k 31.3.2017 jsou:

Náklady 11/2016          9,53 mil. Kč
Náklady 12/2016        29,12 mil. Kč
Náklady 1/2017          59,55 mil. Kč s DPH
Náklady 2/2017          20,19 mil. Kč
Náklady 3/2017            8,08 mil. Kč

Celkem 1. - 3./2017   87,83 mil. Kč

Pro srovnání s předchozími lety přikládám tabulku nákladů zimní údržby:

Zimní sezona

Náklady

(v mil. Kč s DPH)

2011/2012

129,730

2012/2013

153,551

2013/2014

74,753

2014/2015

101,520

2015/2016

101,533

2016/2017*

126,557

* data k 31.3.2017 (ještě mohou ovlivnit náklady ZÚ po 31.3.2017)

Co přímo na Frýdlantsku? Byla tady zima v něčem jiná, než v předchozích letech?

Osobně jsem tušil, že otevření hraničního přechodu v Habarticích pro nákladní dopravu bude znamenat při zimní údržbě velké problémy nejen na silnici I/13 (pozn. o údržbu silnic I. třídy, tedy i silnice I/13 na Frýdlantsku, se stará společnost Eurovia CS a.s. a Technické služby města Liberce a.s.), ale návazně i na dalších úsecích krajských silnic. Což se při intenzivních spadech sněhu v průběhu ledna potvrdilo. Bohužel situaci nekomplikoval jen nový sníh, ale, a to je Frýdlantsko specifické, i silný vítr. Kombinace padajícího či nově napadlého sněhu, větru a nižších teplot nás opakovaně trápila, na mnoha místech se vytvářela takzvaná bílá tma. Dokonce jsme byli nuceni pro celou oblast Frýdlantska vyhlásit 11. ledna na několik hodin kalamitní stav. Z pohledu zimní údržby musíme být neustále ve střehu, protože Frýdlantský výběžek je, co se týče počasí, velmi specifický.

Petr Šén 1

Kolik kilometrů silnic udržujete na Frýdlantsku?

Na Frýdlantsku zajišťujeme údržbu na více než 210 km silnic II. a III. tříd. Z toho cca 45 km udržujeme chemickým posypem a 168 km inertním posypovým materiálem. Samozřejmě údržba silnic I. třídy ovlivňuje i údržbu na silnicích II. a III. třídy. Ve chvíli, a na I/13 na Albrechtickém kopci to je časté, kdy se objeví problém na silnici I. třídy, vyhledávají řidiči automaticky alternativní trasu na silnicích nižších tříd. A bohužel mimo silnici I/13 není z Frýdlantska alternativní trasa pro nákladní dopravu, protože komunikace III/2904 přes Oldřichovské sedlo je při ujeté sněhové vrstvě (což bylo po větší část letošní zimy) pro nákladní vozidla nesjízdná a uzavřená. Delší dobu se snažíme s CHKO vyjednat výjimku ze zákazu solení, ale bohužel zde platí striktní zákaz posypu solí. Proto musíme ve chvíli, kdy jsou problémy na I/13, operativně posilovat údržbu právě této jediné přístupové komunikace.

Kolik vašich lidí se na údržbě v zimě podílelo?

V rámci celého kraje zimní údržbu zajišťuje zhruba 200 řidičů, z toho asi 160 našich zaměstnanců a zbytek externisté. Na dispečincích se nám střída 40 dispečerů. Na samotném středisku Frýdlant máme 15 pracovníků.

Kdy pro vás bylo během té letošní zimy nejsložitější na Frýdlantsku udržet silnice sjízdné?

Největší boj se sněhem, ale spíše s větrem, jsme zažili 11. ledna, kdy byla vyhlášena kalamita. Letos nás také několikrát postihla ledovka, se kterou se těžce bojuje, protože nikdy není jasné, kde a kdy se objeví. A pak je také těžké udržet silnice sjízdné každý víkend při nájezdech turistů do hor. Hlavně kvůli jejich neohleduplnosti.

Který úsek vám dává na Frýdlantsku nejvíc zabrat?

Ze všech komunikací bych asi zmínil silnici II/290 na Smědavu. Leží ve vysoké nadmořské výšce, je na ní množství zatáček a je to taková pastička na řidiče, kteří slepě věří navigaci. Potom je obtížné udržovat také silnici II/291 mezi Frýdlantem a Novým Městem pod Smrkem, protože se tam velmi často objevují sněhové jazyky a dále už zmiňovanou silnici III/2904 spojující Mníšek – Oldřichovské sedlo – Raspenavu, která se během zimy stává často jedinou přístupovou komunikací do Frýdlantska a jak už jsem říkal, není zde možné použít posypovou sůl. Nicméně vrásky na čele nám nedělají vždy jen počasí a specifika silnic. Často jsou to také neukáznění řidiči, nebo ti, kteří dostatečně nepředvídají. Ti nám při zimní údržbě generují vždy obrovské problémy a komplikují sjízdnost komunikací.

zimní údržba

Zimu už snad máme za sebou, vaši lidé ale ani teď nebudou určitě zahálet. Mimo zimní sezónu mají v popisu práce například spravování výtluků na silnicích. Dá se čekat, že jich bude po takových přívalech sněhu více?

Nejprve je potřeba komunikace po zimě zamést, až poté lze dělat další navazující údržbové práce včetně oprav výtluků. Zde jsme trošku limitováni tím, kdy obalovny začnou vyrábět materiál vhodný na opravy. Po letošní zimní sezoně očekáváme, že budou krajské silnice v horším stavu než v předchozích třech letech, kdy byly zimy relativně mírné. Vlivem obrovského množství vody, která se dostává po tání množství sněhu pod povrch silnic, se totiž výtluky zvětšují a ze silnic v některých místech stávají tankodromy.

Máte už vytipovaná místa na Frýdlantsku, kde bude určitě nutné silnice vyspravit?

V těchto dnech právě naši lidé společně s inspektory z Krajské správy silnic LK zpracovávají plán a priority oprav, takže žádný konkrétní úsek zatím zmínit nemohu. Vedle toho samozřejmě poběží v režii KSS LK a LK vlastní investiční akce - velkoplošné opravy. Zrovna na Frýdlantsku jich bude hned několik, protože zde například běží projekt „Od zámku Frýdlant k zámku Czocha“, díky kterému bude opraveno pět úseků silnic druhých a třetích tříd v regionu.

4.4.2017 9:40:25 - aktualizováno 5.4.2017 10:53:33 | přečteno 897x | Martina Petrášková
 

Město Frýdlant

Městský úřad Frýdlant
T. G. Masaryka 37, 464 01  FRÝDLANT

tel.: +420 488 886 111
e-mail: mesto@mu-frydlant.cz
podatelna: podatelna@mu-frydlant.cz
datová schránka: t27bufd

Další kontakty

 
load