ENDEFRRUPLNLSPIT

Cedule zamezující vjezdu automobilů nad 3,5 tuny. Příprava na zimu na Albrechtickém kopci

cedule

Frýdlantsko se potýká s nárůstem kamionové dopravy na silnici I/13, který způsobilo na jaře tohoto roku uzavření komunikace z polské Sieniawky do Bogatynie. Kamiony kvůli této uzavírce začaly využívat trasu po silnici I/13 přes Frýdlantsko. Přestože uzavírka měla v Polsku skončit už na podzim, realita je jiná. Podle posledních informací se neotevře dříve než v květnu příštího roku. Utlumení zvýšeného průjezdu nákladních automobilů se tedy v zimním období na silnici I/13 v úseku Liberec – Frýdlant – Habartice čekat nedá. Města a obce na trase se proto připravují ve spolupráci s policií na zimní období a komplikace, které mohou v souvislosti s nárůstem počtu kamionů nastat. Opatření připravil i správce komunikace I/13 Ředitelství silnic a dálnic. „Nejvíce se obáváme situace, kdy těžká nákladní auta zatarasí při zhoršených povětrnostních podmínkách Albrechtický kopec a odříznou tak Frýdlantsko. Připravili jsme proto novinku, kterou jsou dopravní značky, které operativně v návaznosti na počasí umožní uzavřít Albrechtický kopec pro vozidla nad 3,5 tuny,“ říká v rozhovoru vedoucí provozního úseku Ředitelství silnic a dálnic ČR, správy Liberec, Ing. Josef Vrba.

Jak tyto značky vypadají?

Jde o obdélníkové dopravní značky, na kterých je vyznačen zákaz vjezdu vozidel nad 3,5 tuny a je v nich informace o tom, že silnice 13 mezi Libercem a Frýdlantem je uzavřená. Tyto značky mají jakési otevírací křídlo (otevírají se jako kniha), díky kterému se mohou aktivovat, nebo deaktivovat, v závislosti na klimatických podmínkách. Ve chvíli kdy nejsou potřebné, jsou pro řidiče neviditelné, šedé.

Kde jsou značky umístěny? 

Osazeny jsou na osmi místech. Tam, kde mají nákladní automobily čas na tu informaci zareagovat a buď se otočit, nebo nákladní automobil odstavit. Například hned na hraničním přechodu v Habarticích, další je ve Frýdlantě před kruhovým objezdem ve směru od Habartic, ve směru od Liberce pak před kruhovým objezdem před Mníškem, o uzavření silnice 13 pro nákladní dopravu pak značky informují i na silnici 35 v Chrastavě a Liberci. Jinak za kruhovým objezdem v Mníšku a pak na obou stranách Albrechtického kopce budou aktivovány v případě špatných povětrnostních podmínek ty klasické značky nákladního vozidla v červeném kruhu s doplněním nejvyšší povolené hmotnosti vozidel 3,5 t, kterých se zákaz vjezdu nákladních vozidel nebude týkat. Ostré zákazové značky.

V jaké chvíli dojde k aktivaci značek?

Ve chvíli, kdy bude jasné, že povětrnostní podmínky mohou způsobit nesjízdnost Albrechtického kopce pro těžkou nákladní dopravu nad 3,5 tuny. Například ve chvíli, kdy bude padat těžký mokrý sníh. Fyzikální zákony jsou neúprosné. Neumožňují při sníženém tření, aby takto těžká auta vyjela do kopce, ať by byla zimní údržba prováděna jakkoli. Protože opravdu stačí minimální vrstva takového sněhu a tření je tak nízké, že se těžká vozidla nehnou, zatarasí silnici a znemožní jízdu i dalším vozidlům. A tomu se snažíme i s ohledem na zrušení akutního interního oddělení ve Frýdlantě zabránit.
Nicméně na štábu zimní údržby v polovině října bylo řečeno, že by bylo optimální značky aktivovat bezprostředně před spadem sněhu. Tak, aby se silnice neuzavírala dříve, než je opravdu potřeba. Ono se to vždycky nepovede, jak ukazují některé zkušenosti. Například loni se nám stalo, že jsme se zařídili podle speciální předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu pro oblast Harrachova, a cestu jsme tam pro nákladní automobily zavřeli. Jenže srážky nakonec přišly o půl dne později. Takže to vypadalo tak, že silnice byla vlastně půl dne zavřená pro kamiony zbytečně.

Kdo bude značky v případě potřeby aktivovat, tedy otevírat?

Bude to mít na starosti dispečer zimní údržby pro okres Liberec, tedy dispečer společnosti Eurovia. Ten sice sedí neustále na dispečinku, ale je ve spojení se sypači Technických služeb města Liberce, kteří na komunikaci zimní údržbu provádějí. Ve chvíli, kdy bude z předpovědi, radarů nebo třeba z našich meteostanic jasné, že bude každou chvíli sněžit, nebo ve chvíli kdy sněžit začalo, vyrazí sypač a značky postupně aktivuje. Rádi bychom také dojednali, aby se na aktivaci značek v Habarticích nebo ve Frýdlantě podílela třeba Městská policie Liberec, která ve Frýdlantě slouží. Tak, aby došlo k aktivaci značek opravdu co nejdříve.

Jak to bude se samotnou zimní údržbou na silnici I/13 a také na tom problematickém Albrechtickém kopci. Bude posílena?

Ano, jak už jsem říkal, vnímáme problémy kolem akutní interní péče a fakt, že pacienti jsou často převáženi sanitkami do Liberce. A tedy nutnost udržovat komunikaci co nejlépe sjízdnou. Jsme proto připraveni i třeba na úkor jiných silnic v níže položených oblastech Libereckého kraje, preferovat do jisté míry zimní údržbu na Albrechtickém kopci. Nicméně není možné to dělat nade všechny meze. Protože je sledována ekonomika zimní údržby, dají se spočítat náklady, kolik by měla stát zimní údržba konkrétního úseku silnice v konkrétním časovém období, aby byla srovnatelná se standardy v ČR. Nákladovost těchto očekávaných výkonů nesmí být překročena o víc jak 25%, jinak by zhotovitel podle smlouvy s ministerstvem dopravy tyto výkony nedostal zaplaceny. To se ale týká výkonu za celý kraj, takže je tady manévrovací prostor.

Sypače tedy budou vyjíždět častěji. Čím ještě chcete lepší sjízdnost v zimě podpořit?

Pak ještě například klasickými zásněžkami, to jsou známé bariéry proti větru, který způsobuje návěje. Po dohodě s vlastníky pozemků kolem silnice je na Albrechtickém kopci pravidelně instalujeme. Kopec je totiž specifický, holý, nezalesněný a v některých úsecích dochází k navátí sněhu na silnici třeba i v době, kdy už nesněží. Tomu mají právě zásněžky zabránit.

Předchozí zimy byly mírné. Pamatujete si, kolikrát se třeba během té loňské stalo, že zůstal Albrechtický kopec neprůjezdný?

Přesné číslo v hlavě nemám, ale několikrát za zimu se to stane. Není možné, aby byl sypač na všech místech kopce najednou. Takže i když se mechanizace posílí, za extrémních povětrnostních podmínek se může stát, že dojde k přerušení provozu kvůli nesjízdnosti. Bývá to krátkodobá záležitost. Tedy ve chvíli, kdy řidiči vyhodnotí správně situaci a pokud vidí, že je pro ně silnice nesjízdná, počkají na sypač a vyjedou až za ním. V opačném případě se pak stává, že na silnici uvíznou a zatarasí cestu pro ostatní provoz. To pak bývá na dlouho.  

rozmístění značek

10.11.2016 14:22:10 | přečteno 2756x | Martina Petrášková
 

Město Frýdlant

Městský úřad Frýdlant
T. G. Masaryka 37, 464 01  FRÝDLANT

tel.: +420 488 886 111
e-mail: mesto@mu-frydlant.cz
podatelna: podatelna@mu-frydlant.cz
datová schránka: t27bufd

Další kontakty

 
load